In het klassieke Scrabblespel zijn het aantal deelnemers beperkt om praktische redenen. Bij het starten en na elke legbeurt wordt gezorgd dat elke speler blindelings willekeurige letters uit de voorraad heeft genomen tot maximum 7 letters. Om beurt legt elke speler met de eigen getrokken letters een woord op een centraal speelbord.
Duplicate Scrabble wil de geluksfactor elimineren door volgende aanpassingen :
- Elke beurt speelt elke speler met dezelfde 7 letters die uit de voorraad getrokken worden met altijd minstens 1 klinker aanwezig.
- Per beurt zullen alle spelers tegelijkertijd trachten om een woord op het centrale bord te leggen dat de meeste punten opbrengt. De denktijd is beperkt tot 150 seconden.
- Het woord met de hoogste score wordt op het centrale bord gelegd
- Per beurt wordt van elke speler de persoonlijke score genoteerd, alsook de beste score van de groep.
- Voor het begin van de volgende beurt worden de niet gebruikte letters terug bij de voorraad gestoken, waarna een nieuwe blinde trekking uitgevoerd wordt.
- Als het spel ten einde is na maximum 22 beurten of als er nog onvoldoende voorraad is worden per speler de punten van alle beurten samengeteld. Op basis van de som van de punten, dat elk op het centrale bord gelegd woord heeft opgebracht (de topscores), kent elke speler aldus de ratio van het eigen resultaat.
Duplicate Scrabble laat toe dat wedstrijden kunnen gespeeld worden met omvangrijke groepen, zoals bv. tijdens interclubs. De factor geluk is uitgeschakeld. De focus van elke speler is "om zijn best te doen" en niet om de tegenstrevers te hinderen.